Kompleksowa identyfikacja wizualna
Badania psychologiczne dowodzą, że do oceny drugiej osoby wystarczy nam 10 sekund. Dobrze opracowane logo, które skutecznie zapada w pamięć może przez odbiorcę być odtworzone w 5-7 sekund.
Identyfikacja wizualna to zbiór narzędzi, dzięki którym podpowiadamy odbiorcy, że to właśnie nasza marka jest tą, której szukał, zamieniając go w klienta! Tym samym nasze produkty i usługi najlepiej spełnią jego oczekiwania, zaspokajając jego potrzeby. Identyfikacja wizualna pozwala klientom i konkurentom dostrzec naszą przewagę rynkową. To kompleksowy zestaw zasad zarządzania wizerunkiem firmowym. Stanowi podstawę spójnego i konsekwentnego budowania świadomości marki.
Dobra identyfikacja wizualna jest niczym obietnica spełnienia pokładanych w Twojej marce oczekiwań.
Dlaczego warto inwestować w dobrą identyfikację?
- Identyfikacja wizualna umożliwia marce na prezentację mocnych cech i odróżnienie się od konkurencji.
- Profesjonalny wizerunek marki pomaga podjąć decyzję klientom.
Jednocześnie jest dla nich gwarancją, że marka spełni ich oczekiwania. - Wyraziste marki budzą zainteresowanie, tym samym zyskując na popularności, co może przekładać się na realne zyski firmy.
Klienci spotykają się z marką w różnych miejscach. Otrzymując wizytówkę, ulotkę, kartę produktu, wchodząc na stronę internetową czy widząc na mieście oznakowany samochód firmowy.
Przykładowe punkty styku Klienta z marką:
- naming – nazwa firmy, brandu
- logo/logotyp;
- kolorystyka;
- krój pisma;
- druki firmowe (m.in. wizytówki, papier firmowy, koperty, teczki);
- księga znaku;
- wygląd produktów oraz ich opakowań;
- oznakowanie środków transportu (samochody ciężarowe i osobowe);
- oznakowanie siedziby Twojej firmy i oznakowanie dróg komunikacji itp.
- ubiór pracowników;
- stoisko targowe i inne elementy ekspozycji;
- szata graficzna materiałów promocyjnych – ulotki, katalogi, roll-upy, reklamy, foldery, gazetki, newslettery itp.
Wszystkie te elementy powinny tworzyć spójną opowieść o Firmie!
Na każdym etapie procesu kreowania wizerunku marki, dokładamy wszelkich starań by efekt finalny czyli zobrazowanie wyjątkowości Twojej historii doskonale odzwierciedlało komunikaty, które muszą być przekazane odbiorcy.
Wszystko po to, by wyróżnić Twoją markę na tle innych.
Kształtowanie wizerunku to proces ciągły. Należy dbać o całościowe doświadczenie klienta z marką. Powtarzalne prezentowanie elementów wizerunku firmowego buduje rozpoznawalność wśród potencjalnych odbiorców.
Zakres Systemu Identyfikacji Wizualnej, odnoszący się do komunikacji wizualnej marki, zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej może być następujący:
Strategia komunikacji marki
Dobór kluczowych elementów wizerunku oraz ich stylu buduje jednolity język marki. Układ elementów, kolorystyka, charakter ilustracji czy ikon, styl fotografii – to wszystko powoduje, że klienci będą w stanie wyłowić tak oznakowany produkt marki spośród konkurencji. Strategia komunikacji powinna również uwzględniać komunikację w konkretnych kanałach takich jak np. media społecznościowe.
Komunikacja wizualna wewnętrzna
Dokumenty, stosowane wewnątrz firmy również powinny mieć spójną linię graficzną z ogólną strategią komunikacji marki, więc warto zadbać, aby odpowiednimi regułami konstrukcji ustalić położenie kluczowych elementów. Konsekwentne stosowanie kolorystyki, typografii pozwala dostrzec, w tych mogłoby się wydawać drobnych detalach, przyjętą koncepcję wizerunku marki. Niezależnie czy jest to wizytówka, teczka ofertowa, oferta czy faktura, każdy z tych elementów powinien wykorzystywać ustalone dla marki środki by budować jej rozpoznawalność.
Komunikacja wizualna zewnętrzna
Układ elementów niezależnie od powierzchni wykorzystywanych np. w ramach kampanii marketingowych, pozwala na powtarzalne wysyłanie komunikatów do odbiorców. Ustalone położenie logo, wielkość tytułów czy sloganów tworzonych określoną typografią w zestawieniu z obrazem i kolorem, umożliwia uniwersalne wykorzystanie kluczowych dla marki elementów, niezależnie od aktualnie realizowanego planu marketingowego. Billboard, baner, katalog a nawet ulotka powinny być zaprojektowane z myślą o odbiorcy, który powinien jednoznacznie odczytywać z tych materiałów nie tylko informację o produkcie czy usłudze, ale również o kluczowych dla marki ideach. Budowanie komunikatów w oparciu o reguły uwzględniające stosowanie elementów wizerunkowych jest znacznie prostsze niż każdorazowe „wymyślanie koła”.
Oznakowanie wewnętrzne/zewnętrzne
Niezależnie czy marka działa w sektorze B2B czy B2C, powinieneś zadbać o wszelkie punkty styku klienta z marką. Oznakowanie siedziby, punktu wystawowego, pojazdów firmowych czy sklepu powinno być zaprojektowane w duchu strategii komunikacji i z dbałością o wszelkie detale takie jak ikony czy typografię. Jeśli klient zdecydował, że chce poznać produkt lub usługę zadbaj o to, by poprowadzić go „za rękę” w kierunku marki. Przedstawiciel firmy ubrany w oparciu o ustalony „dress code” zgodny z przyjętą identyfikacją wizualną, na pewno będzie pomocny.
REBRANDING
Rebranding to skomplikowany i wieloetapowy proces. Przeprowadzimy go za Ciebie, zaczynając od analizy sytuacji wyjściowej, przygotowując jego założenia, proponując system identyfikacji wizualnej oraz wdrażając zmiany.
Dla jakich klientów pracowaliśmy m.in: